Stilleven/product fotografie

Mijn stillevens

Stilleven: Vanitas

Concept uitleg

Voor deze opdracht moet je twee verschillende stillevens of productfotografie inleveren. Ik heb voor de eerste bedacht om een Vanitas stilleven te fotograferen. Dit is een stilleven die te maken heeft met de dood. Deze werd vroeger door veel bekende kunstenaars geschilderd. In het schilderij of de foto zitten allemaal elementen die doen denken aan de dood of dat de tijd bijna op is. Denk aan een schedel, een zandloper, oude boeken, een uitgeblazen kaars of dode bloemen. Dit wil ik zo goed mogelijk namaken.

Plan van aanpak

Hier gebruik ik een tafel voor als ondergrond waar een zwart papier of kleed overheen komt. En als achtergrond gebruik ik ook weer een zwart kleed. Ik verzamel nu ook allemaal attributen die ik dan kan gebruiken. Zo heb ik al een mooie kaars, een trompet en oude boeken en bladmuziek. Het muziekstuk dat ik erbij ga leggen heet ‘Between light and dark.’ Een kleine referentie naar het doel van mijn Vanitas. Dit ga ik dan een beetje goed neerleggen en fotograferen. Ik ga wel een beetje schuiven met de attributen om te kijken wat het beste werkt. Ik gebruik hier juist veel kunst als inspiratie voor. Zoveel foto’s zijn er niet echt van gemaakt. Daarnaast is het dan ook echt iets van de kunst van vroeger. Hier wil ik dan ook zoveel mogelijk aan vast houden.

Behind the scenes

Keuzeproces

Op de contact sheet kun je zien welke foto’s ik heb gekozen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd met de kaars. Gewoon een kaars, een brandende kaars en een uitgeblazen kaars met rook. Van die series heb ik de beste/mooiste uitgekozen. 

 Ik vond het ook belangrijk dat de metronoom wel naar een kant stond en niet dat hij precies in het midden was. Dan leek het net of stond hij niet aan. Die foto’s heb ik er dus ook uitgehaald omdat ik dit niet mooi vond. 

 Daarnaast heb ik ook af en toe de bladmuziek wat verschoven om een goede compositie te krijgen. Hoe kun je alsnog de bladmuziek lezen, zonder dat het helemaal uit frame hangt.

Technische realisatie

Hier had ik nog geen studiolampen. Daarom heb ik het gedaan met het TL-licht dat hangt op mijn kantoor. Door de witbalans hierop in te stellen, scheelde het al wat. Echter is hierdoor wel de kwaliteit van de foto wat minder geworden. Een beetje korrelig. Dit komt mede door de ISO. 

 De sluitertijd had ik op 1/250, het diafragma op F5.6 en de ISO 3200. De ISO stond dus aardig hoog waardoor er wel wat ruis te zien is. Eventueel had ik de sluitertijd nog een beetje kunnen laten zakken, zodat ik de ISO ook nog wat naar beneden had kunnen zetten. Ik had de sluitertijd wel zo hoog moeten houden dat de metronoom nog scherp was. Eventueel had een wazige metronoom ook nog wel wat gehad. 

 We hebben de rook pluim voor elkaar gekregen door de kaars even te laten branden en daarna pas uit te blazen. Dan zag je een wat ‘dichtere’ rookpluim. 

Resultaat

Stilleven: Wine

Concept uitleg

Voor mijn tweede productfotografie ga ik een fles wijn met een glas wijn en druiven vastleggen. Ik kwam dit toevallig tegen toen ik aan het zoeken was voor inspiratie voor mijn andere stilleven opdracht. Ik vond het heel mooi hoe ze daarmee met het licht spelen om toch die wijn zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ik heb voor mijn moodboard foto’s gezocht die mijn idee ondersteunen en waar ik ook naar toe wil werken. 

Plan van aanpak

Het lijk mij heel mooi om een beetje een donkere en mysterieuze sfeer te creëren. Ik wil er wel voor zorgen dat het product zelf nog wel goed te zien is en uitgelicht. Een uitdaging dus om goed met licht te spelen. Verder wil ik het eigenlijk op de zelfde manier aanpakken. Door met een zwarte ondergrond en achtergrond te werken op mijn eigen DIY manier! Ik ga er druiven voor gebruiken, een fles wijn en een wijnglas die gevuld is met wijn. Een beetje een mooie eenheid creëren. 

Behind the scenes

Keuzeproces

Bij deze shoot had ik enorm veel foto’s gemaakt, dus het was nogal een taak om deze helemaal door te spitten. Ik heb bij deze sessie gebruik gemaakt van drie verschillende soorten belichting. Hierdoor werd het selecteren van de goede foto’s nog best wel moeilijk. Bij de eerste ronde heb ik vooral weer gelet op foto’s die onscherp waren of heel slecht belicht. Eigenlijk gingen er toen al een hele boel weg. Ook in het contact sheet kun je zien dat er echt foto’s tussen zaten waarbij de belichting niet helemaal lekker was. Zo wou ik ook wat proberen met licht dat er omheen cirkelde, alleen dit pakte helemaal niet mooi uit. Waar ik ook vooral naar keek, was dus of de foto’s scherp waren, de belichting goed en of alles goed in kader was. Ook de compositie was belangrijk. Ik heb de compositie heel vaak aangepast, dus ik keek ook vooral naar degene die ik het beste vond. In het contact sheet kun je zien voor welke ik uiteindelijk heb gekozen. 

Technische realisatie

Bij deze fotosessie heb ik een gigantische blunder gemaakt. Door het gebruik van drie verschillende lichtbronnen, ben ik telkens bij het wisselen van de lichtbron, vergeten de witbalans aan te passen. Hij heeft de hele tijd op TL-licht gestaan. Hierdoor werden de foto’s bij de studiolampen heel ‘koud’. Gelukkig is dit makkelijk aan te passen in lightroom tegenwoordig, maar het is niet handig. Hiervan leer je natuurlijk alleen maar, en tegenwoordig check ik ook altijd mijn witbalans even! Ik doe dit namelijk altijd handmatig. Verder heb ik ook weer een lichtplan gemaakt hoe ik dit heb gedaan. Tenminste een lichtplan van de studiolampen. Tevens heb ik gewoon de tl-lampen gebruikt en nog een andere lichtbron die ik bij de action had gekocht. Dit is een klein lichtstaafje met helder ‘zonlicht’. Echter pakten vooral deze foto’s niet goed uit. Het lukte me niet om met deze lichtstaaf het onderwerp mooi te belichten. Bij deze fotosessie had ik mijn camera op een statief om zo een langere sluitertijd te kunnen doen. De instellingen waren bij elke foto ook weer anders. Ik puzzelde hier vooral veel om te kijken wat een mooi effect zou worden.

Resultaat